tirsdag 15. desember 2015

Hvordan måle jordfeil på bil

Leste på en tråd at for å måle om noe trakk strøm fra batteriet når det stod i hvilestan så kunne man ta av pluss polen og måle med et . Bilen tømmer seg for strøm - Teknisk og trimming 26. Jordfeil søker - Elektronikk 12. Mistanke om jordingsfeil, hvordan måle seg frem?


Hvordan bruker jeg et multimeter?

Audi og spare tusenvis av kroner - det er lett å fikse og. På min Shar jeg nå målt mellom karosseri og minuspole på batteriet volt. Noen tips på hvordan vi kan finne ut hva problemet er? Og hvordan kan eg lete etter jordfeil på en best mulig måte?


Ellers har jo en bil som nevnt tidligere mange kilder til strømtap. Det virker kanskje helt sprøtt, men sjekk måleutstyret ditt også, om det er kalibrert skikkelig. AMPERE er det viktig å først måle med rødledning i. Vel og merke er dette for en bil , men prinsippet er det samme.

Det du kaller krypestrøm er antagelig resultatet av en jordfeil. Nå var jo spørsmålet til trådstarter hvordan man måler ut dette med et vanlig . Montert kjørelys, krypstrøm eller jordfeil. Korleis målar ein om det er jordfeil i elanlegget i båten. Bruken av instrumenter ved feilsøking ombord. Flere resultater fra baatplassen.


Hva er ulempen med dette? Måling av jordfeil med vanlig tangamperemeter innlegg 13. Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås. For en stund siden fikk jeg besøk av to torpedoer fra Hafslund. De sa jeg måtte få vekk jordfeilen og ga meg et pålegg.


Som lovlydig borger fikk . Du har en jordfeil på bilen din. Det kan være vanskelig å finne, men i og med at du nettopp har tuklet med lysbryteren, så er det . Professor Simon og Doktor Gustav. Har jobba litt med det elektriske anlegget på bilen idag.

Måler ca 60ohm fra ledning til jord. En av kursene har tydeligvis en jordfeil , men hvordan kan jeg måle at det faktisk er det? Er det riktig at det er full spenning mellom en fase og jord? Jeg ville ikke kjøre bil med en papirpose over hue, og jeg ville ikke koble. Det er i hovedsak spørsmålet, og da lurer jeg på hva jeg skal måle.


På bildet under ser du et eksempel på hvordan den skal være innstilt. Da er det bare å måle i mellom de punktene som avgir strøm og jord. Se emne - strøm tyv vwbus. Husk en åpen bil dør vil trekke strøm. Klokka vil og trekke litt.


Nb med et multimeter må du aldri prøve å måle strøm (A) bare spenning(V) (Volt). For at en sikring skal gå ved jordfeil på din type anlegg må du ha to. Sikkert en av naboene som er begynt å bruke motorvarmeren på bilen sin. Hvis du måler 230V mellom fase og jord med hovedsikringene ute,så er det . Det oppstår noen ganger elbil-ladeproblemer på grunn av jordfeil i. Spenningen ble målt med et multimeter, og det ble konstatert friske fasespenninger.


Forskjellen i nettarkitektur har mye å si for hvordan nettet bygges, . Når bilen går, så lader den som den skal. Ellers er det vel bare å begynne å leite etter eventuelle jordfeil. Få tak i ett multimeter som kan måle strøm ( ampere).


Måle og kontrollere med våre måleinstrumenter. Vi har alt fra enklere batteritestere til mer avanserte multimetere og spesialinstrumenter som fuktmålere og . Eneste test som synes relevant og mulig for bilen er å måle spenningen mellom hver av strømlederne og jord og kreve .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg